Židovská obec Ostrava
ŽOO zajišťuje zejména náboženský a kulturní život svých členů a jejich sociální potřeby. V okruhu své působnosti pečuje o kulturní a náboženské památky (synagogy, hřbitovy, muzea, památníky apod.), pokud o ně nepečuje FŽO. ŽOO v rámci svých možností podporuje vzdělávání svých členů v židovských tradicích a přispívá k všeobecnému vzdělání o judaismu a židovské historii, zejména při práci s mládeží. ŽOO aktivně vystupuje proti všem projevům antisemitismu, rasismu, xenofobie, nacismu, fašismu, proti jakékoliv diskriminaci a chrání památku židovských obětí šoa. ŽOO může podporovat a účastnit se činnosti jiných organizací a institucí.
Z historického pohledu byla Ostrava v období první republiky důležitým centrem mnoha židovských
organizací a žilo zde téměř dvanáct tisíc židovských obyvatel (dle sčítání lidu z roku
1939, z 132 000 obyvatel Ostravy bylo téměř 9 % Židů), kteří se velkou měrou podíleli
na jejím hospodářském a kulturním rozvoji. Během 2. světové války však osm tisíc
ostravských Židů zahynulo v koncentračních táborech a do města se vrátilo pouze
kolem 250 přeživších, z nichž většina po válce emigrovala do Izraele. V současnosti má
ŽO v Ostravě kolem 100 členů, nejpočetněji je zastoupena především nejstarší a druhá
(po válce narozená) generace.
Členství v obci se podle platných stanov zakládá buď na doloženém právu návratu, nebo
na konverzi. K ostravské židovské obci patří okresy Frýdek Místek, Karviná, Nový
Jičín, Opava a Ostrava. V letošním roce (2015) ŽO Ostrava oslavila 140. výročí svého
vzniku.
Vzhledem k tomu, že všechny zdejší synagogy byly v roce 1939 nacisty vypáleny, obec
disponuje pouze modlitebnou v Tovární ulici, kde se také nachází její sídlo. Bohoslužby
probíhají nepravidelně, vzhledem k tomu, že obec nemá stálého kantora. Oslavy
nejdůležitějších židovských svátků se z důvodu nedostatku místa v modlitebně konají
většinou v prostorách hotelu Harmony a svátek Sukot pak společně slaví s přáteli
z občanského sdružení Krnovská synagoga v suce v Krnově [Židovská obec Ostrava:
výroční zpráva za rok 2013, 2014, s. 7].
V novodobé historii se zde oslavy brit mila15, bar/bat micva16 nebo svatby doposud
nekonaly. Vzhledem k tomu, že ostravská židovská komunita je poměrně malá, nebylo
by pro ni rentabilní provozovat vlastní košer jídelnu. Na šabatových večeřích a
obdobných příležitostech se dodržuje oddělování masitých a mléčných pokrmů.
Péči o židovské seniory a zdravotně postižené v Ostravě a jejích příměstských částech
zajišťuje Agentura domácí péče TIKVAH, která je od 1. 1. 2004 střediskem ŽO
v Ostravě. Služba je poskytována terénní formou v domácím prostředí uživatelů
[Židovská obec v Ostravě, O agentuře].
K informovanosti přispívá mj. i zpravodaj "Kochav Kachol", který je nyní rozesílán
členům obce elektronicky nebo poštou. Poté, co budou zrekonstruovány webové stránky
obce, bude opět veřejně přístupný.
Ze strany členů obce je nevětší zájem o kulturní aktivity - přednášky, koncerty, výstavy
a zřejmě nejoblíbenější jsou výlety na místa spojená s židovskou historií, ale i další
zajímavé destinace (Mikulov, Luhačovice, Opava, Lysá Hora, Krnov, Holešov atd.).
Kulturní akce pořádané ŽO Ostrava jsou přístupné veřejnosti, což přispívá k udržování
dobrých vztahů s místním obyvatelstvem.
Povědomí o židovské kultuře napomáhají šířit zejména akce pořádané ve spolupráci
s jinými církvemi. Letos (2015) proběhl již IV. ročník festivalu křesťansko-židovského
dialogu nazvaný TemplFest, v jehož rámci se na několika místech Ostravy uskutečnily
přednášky významných osobností (např. rabína Efraima Karola Sidona nebo profesora
Jana Sokola), filmová projekce či mnoho tanečních a hudebních vystoupení. Součásti
festivalu byla tryzna při příležitosti dne památky obětí šoa - "Jom ha-šoa" v obřadní
síni Nového židovského hřbitova a také "Mše svatá s modlitbou za Svatou Zemi"
v tamním kostele sv. Václava.
Židovská obec také ve spolupráci s ostravským Domem knihy Librex každoročně
připojuje k oslavám Evropského dne židovské kultury [Židovská obec Ostrava: výroční
zpráva za rok 2013, 2014].
Jak již bylo uvedeno, nejpočetněji je v ŽO Ostrava zastoupena nejstarší a druhá
generace, bohužel zájem o zapojení do dění obce už nemají děti či vnoučata zdejších
členů nebo další osoby s židovským původem [SLANINOVÁ, 2015]
.